28-06-2024 |
Object-Oriented Process Mining para Educación Médica
En esta investigación aplicaremos las técnicas de Object-Centric Process Mining, en el dominio de la educación médica. En particular, nos enfocaremos en transformar datos que hasta ahora han sido usados con técnicas clásicas de Case-Centric Process Mining a formatos útiles para aplicar las técnicas Object-Centric, para luego analizar el proceso utilizando Celonis, con el objetivo de generar visualizaciones que sean útiles para los responsables del proceso.
Prerequisitos:
IIC2233
Tiene un método de evaluación Nota 1-7, con 10 créditos y tiene 1/2 vacantes disponibles |
Mentor(es): Ver en la plataforma |
07-12-2023 |
Herramienta para aplicar conformance declarativo a ejecución de procedimientos médicos
Process Mining (PM) es una disciplina que usa datos de la ejecución de procesos para detectar ineficiencias, desviaciones del curso esperado y entregar información para optimizarlos. El grupo de investigación POME (Process Oriented Medical Education), al alero de HAPLAB, desarrolló una metodología para modelar procedimientos quirúrgicos como procesos, obtener datos estandarizados y analizarlos con PM. En ese contexto, se plantea la posibilidad de usar Conformance Declarativo (CD) para comparar instalaciones de catéteres venosos centrales con un modelo declarativo normativo, para evaluar el logro de la competencia técnica asociada al procedimiento. El objetivo del IPre es desarrollar una herramienta que permita usar CD ponderado para comparar el grado de desviación de una ejecución del procedimiento. Para esto, ya se cuenta con plugin de CD, definición de un modelo declarativo del proceso y de las ponderaciones de cada regla, y datos de ejecuciones para aplicar la herramienta.
Prerequisitos:
no tiene.
Tiene un método de evaluación Nota 1-7, con 10 créditos y tiene 2/3 vacantes disponibles |
Mentor(es): Ver en la plataforma |
26-06-2019 |
Entendiendo e interpretando las trayectorias curricular universitarias
La gran variabilidad de posibles trayectorias curriculares que pueden tomar los alumnos universitarios hace difícil su análisis des de una perspectiva agregada. Esta investigación propone desarrollar un método que permita hacer estos análisis.
Keywords:
Educación en Ingeniería
Prerequisitos:
no tiene.
Tiene un método de evaluación Nota 1-7, con 10 créditos y tiene 1/4 vacantes disponibles |
Mentor(es): Ver en la plataforma |
25-06-2019 |
Identificando situaciones de permanencia académica basado en datos
Identificar, mediante datos, situaciones que puedan poner en peligro la permanencia académica de los estudiantes de Ingeniería UC
Keywords:
data science
academic analysis
Prerequisitos:
no tiene.
Tiene un método de evaluación Nota 1-7, con 10 créditos y tiene 1/4 vacantes disponibles |
Mentor(es): Ver en la plataforma |
28-06-2024 |
Object-Oriented Process Mining for Medical Education
Prerequisites:
IIC2233
Evaluation method: Nota 1-7, with 1/2 available vacants |
Mentor(s): Open in the plataform |
07-12-2023 |
Tool to apply declarative conformance to the performance of medical procedures
Process Mining (PM) is a discipline that uses data from the execution of processes to detect inefficiencies, deviations from the expected execution, and provide information to optimize the processes. POME (Process Oriented Medical Education), a research project conducted by the HAPLAB research group, developed a methodology to model surgical procedures as processes, obtain standardized data and analyze them with PM. In this context, the possibility of using Declarative Conformance (DC) is proposed to compare central venous catheter installations with a normative declarative model, to evaluate the achievement of technical competence associated with the procedure. The goal of this research project is to develop a tool that allows using weighted DC to compare the degree of deviation of a procedure execution. There is already a DC plugin, a definition of a declarative model of the process and the weights of each rule, and real execution data to test the tool.
Prerequisites:
None.
Evaluation method: Nota 1-7, with 2/3 available vacants |
Mentor(s): Open in the plataform |
13-07-2022 |
Keywords:
computación
Educación
Prerequisites:
None.
Evaluation method: Nota 1-7, with 0/1 available vacants |
Mentor(s): Open in the plataform |
13-07-2022 |
Keywords:
computación
Educación
Prerequisites:
None.
Evaluation method: Nota 1-7, with 0/1 available vacants |
Mentor(s): Open in the plataform |
13-07-2022 |
Prerequisites:
None.
Evaluation method: Nota 1-7, with 0/1 available vacants |
Mentor(s): Open in the plataform |
26-06-2019 |
Understanding and interpreting higher education curricular trajectories
The wide range of possible curricular trajectories that can be taken by high education students makes it difficult to analyze them in an aggregated perspective. This project will propose a method to provide such analysis.
Keywords:
Educación en Ingeniería
Prerequisites:
None.
Evaluation method: Nota 1-7, with 1/4 available vacants |
Mentor(s): Open in the plataform |
25-06-2019 |
Identifying academic continuity scenarios based on data
Identifying, though the data, situations that jeopardize the academic continuity of Ingeniería UC students.
Keywords:
data science
academic analysis
Prerequisites:
None.
Evaluation method: Nota 1-7, with 1/4 available vacants |
Mentor(s): Open in the plataform |
06-07-2018 |
Applied Process-Oriented Data Science
The goal is to apply process mining (or process-oriented data science) to the analysis of processes in the fields of healthcare and/or education management, to answer questions posed by domain experts.
Prerequisites:
IIC2233
Evaluation method: Nota 1-7, with 0/1 available vacants |
Mentor(s): Open in the plataform |
06-07-2018 |
Process-oriented definition of medical procedures
An adequate training of procedural skills in medicine, requires first the decomposition of the procedure in its constitutive steps. The methodologies currently available for this, imply significant costs in time, human resources, and trained personnel. The goal of this project is to model surgical procedures using a process modeling notation (BPMN), and then to agree on the validity of such a model using the Delphi methodology with a group of expert medical doctors.
Prerequisites:
IIC2733
Evaluation method: Nota 1-7, with 0/1 available vacants |
Mentor(s): Open in the plataform |
16-03-2017 |
Collaboration Analysis using Process Mining
It is required to analyze data describing the collaboration of health professionals in an emergency service, to understand how they interact to care for patients. For this purpose, processes mining techniques and social analysis will be used.
Prerequisites:
None.
Evaluation method: Nota 1-7, with 0/1 available vacants |
Mentor(s): Open in the plataform |